Candles Scandinavia AB (publ) Bokslutskommuniké maj 2021- april 2022

"Med 48% tillväxt under det gångna verksamhetsåret och hela 65% under Q4, lägger teamet bakom Candles Scandinavia ännu ett år med kraftig tillväxt bakom sig där vi vida överträffar våra egna högt uppsatta tillväxtmål. Att dessutom starta det nya verksamhetsåret med en full orderbok hela 12 månader framåt innehållande bl.a. order om 145 Mkr från vår största kund Rituals, vilket kan sättas i relation till hela bolagets totala omsättning om 164 Mkr under det gångna verksamhetsåret, ger en fantastisk start på det nya verksamhetsåret. Dessutom har bolaget genomfört stora investeringar i utökad produktionskapacitet, en större organisation och flertalet effektiviserings- och utvecklingsprojekt, vilka kommer att medföra en stor och omedelbar effekt både genom ökad omsättning och kraftigt förbättrad lönsamhet redan i år." VD Viktor Garmiani

Finansiell utveckling (Q4)
2022-02-01– 2022-04-30

  • Intäkterna uppgick till 33 871 (20 799) tkr
  • Rörelseresultat uppgick till -8 584 (-584) tkr
  • Resultatet före skatt uppgick till -8 888 (-1 454) tkr
  • Resultatet efter skatt hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till -6 975 (-1 416) tkr

Finansiell utveckling (12 mån)
2021-05-01– 2022-04-30

  • Intäkterna uppgick till 164 402 (111 083) tkr
  • Rörelseresultat uppgick till -14 886 (13 169) tkr
  • Resultatet före skatt uppgick till -16 401 (9 625) tkr
  • Resultatet efter skatt hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till -12 677 (7 293) tkr

Nyckeltal Koncern        
  Feb-apr 2022 Feb-april 2021 Maj 2021-apr 2022 Maj 2020-apr 2021
Totala intäkter (tkr) 33 871 20 799 164 402 111 083
Nettoomsättning (tkr) 31 739 18 850 158 335 106 815
EBITDA-marginal -26% -1% -8% 13%
EBIT-marginal -27% -3% -9% 12%
Soliditet 43% 22% 43% 22%
Kassalikviditet 49% 47% 49% 47%
Avkastning på totalt kapital -9% -1% -15% 22%
Avkastning på eget kapital -21% -11% -39% 74%
Data per aktie        
Resultat (kr) -0,89 -0,20 -1,62 1,04
Eget kapital (kr) 5,39 1,86 5,39 1,86
Antal aktier vid periodens slut (milj) 7,83 7,00 7,83 7,00

VD Viktor Garmiani har ordet
Verksamhetsåret (maj 2021-april 2022) har inneburit kraftig tillväxt för Candles Scandinavia-koncernen, vilken uppgått till 48%. Den kraftiga tillväxten förklaras av en mycket hög efterfrågan på bolagets 100% miljövänliga ljus där marknaden blir mer och mer upplyst om samt premierar bolagets miljö- och hälsovänliga produkter baserat på 100% vegetabiliskt vax framför de marknadsdominerande och oljebaserade paraffinljusen. Vi är stolta över att Candles Scandinavia leder branschen mot omställningen till en mer hållbar doftljusmarknad. Dessutom har bolaget löpande under verksamhetsåret investerat i både produktionsmaskiner och framför allt organisation med bl.a. utökad skiftesmodell, vilket 6-dubblat den faktiska produktionskapaciteten. Bolaget har under verksamhetsåret gått från en enskiftesmodell i produktion till permanent tvåskiftesmodell samt under en fyramånadersperiod tillfällig treskiftesmodell. Detta har medfört en kraftigt utökad kapacitet men även stora investeringar i produktionspersonal.

Avseende verksamhetsårets finansiella resultat, som efter skatt hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till -12 677 (7 293) tkr, har detta varit en medveten och planerad strategi i syfte att bygga en organisation samt produktionsenhet som klarar av kraftigt ökade volymer framöver. Den ökade kapaciteten har givit en omedelbar och god effekt, bland annat genom att bolaget har lyckats nå en tillväxt om +48% under senaste verksamhetsåret samt framför allt en stabil grund för framtida tillväxt. De kraftiga och långsiktiga satsningar som genomförts under året är av engångskaraktär och har kostnadsförts i sin helhet under verksamhetsåret som varit. Dessa satsningar inkluderar bland annat:

  • Onboarding av ytterligare ca 75 produktionsmedarbetare
  • Förstärkt tjänstemannasida
  • Maskinuppgraderingar vilket medfört ett antal planerade produktionsstopp under flera veckors tid
  • Etableringen av det helt nya affärsområdet Homeparty
  • Utökad R&D-funktion i numerär samt ombyggnation av laboratorie
  • Utökad och internationaliserad säljkår
  • Väsentlig satsning på IT-miljö inklusive vidareutveckling av affärssystem

Dessa investeringar förväntas medföra stora och positiva effekter redan under verksamhetsåret 2022/2023. Bolaget startar det nya verksamhetsåret med en i stort sett full orderbok kommande 12 månader. Som exempel kan nämnas att bolaget tecknat avtal om 145 Mkr avseende innevarande kalenderår med bolagets största kund Rituals. Detta kan ställas i relation till bolagets totala omsättning om 164 Mkr det gångna verksamhetsåret. Candles Scandinavia förväntar sig dessutom en förbättrad lönsamhet nästa verksamhetsår tack vare de många investeringar i maskiner och organisation som genomförts under senaste verksamhetsåret.

Verksamhetsåret 21/22 är bolagets första år som noterat bolag då Candles Scandinavia noterades på Nasdaq First North Growth Market den 8:e november 2021. Bolaget har tillförts 50 Mkr brutto i två emissionsrundor inför och i samband med noteringen där noteringsemissionen hade en total teckningsgrad om 254%. Detta har stärkt bolagets kapitalsituation och soliditet väsentligen samt skapat förutsättningar för redan genomförda samt framtida investeringar i kapacitet, utökad och internationaliserad säljkår samt etablering på nya marknader.

Under verksamhetsåret har både november och december månad inneburit försäljningsrekord för Candles Scandinavia med kraftiga omsättningsökningar jämfört med tidigare rekordmånad, tack vare hög efterfrågan på bolagets miljövänliga ljus samt utökad kapacitet. Bolaget tecknade även väsentliga volymavtal med två nyckelkunder om totalt 145 Mkr respektive 12 Mkr under verksamhetsårets sista fyra månader.

I syfte att kunna hantera de kommande årens tillväxttakt har tjänstemannasidan förstärkts under verksamhetsåret, bland annat genom tillsättande av COO (Chief Operating Officer), ett antal rekryteringar inom sälj/marknad samt utökning av Supply Chain-funktioner.

Under verksamhetsåret har bolaget även investerat i Laboratorie- & Produktutvecklingsfunktionen som utökats med ytterligare två medarbetare, vilket även inkluderar nyckelrekryteringen av en erfaren R&D Manager. Utökningen är ett fortsatt led i att fokusera på produktutveckling och vidareutveckling av bolagets miljövänliga vax där även laboratoriet uppgraderats parallellt med detta.

Candles Scandinavia har även investerat i och etablerat ett helt nytt affärsområde, Homeparty, via varumärket Leyonore där bolaget ser stora möjligheter framöver. Homeparty är ett affärsområde med höga bruttomarginaler och som kommer att bidra positivt till bolagets totala bruttomarginal över tid. Däremot har pandemin medfört väsentligt negativ påverkan på volymen i Homeparty-divisionen då pandemin begränsat möjligheten till fysiska homepartyn. Dock ser vi nu positiva tillväxttal efter att pandemin börjat släppa.

Candles Scandinavia har under verksamhetsåret påbörjat projekteringen inför bygget av en helt ny och verksamhetsanpassad fabriksfastighet som uppförs på en attraktiv tomt med ett eftertraktat skyltläge längs med motorvägen mellan Stockholm och Göteborg. Målsättningen är inflyttning under andra halvan av år 2023 och medför att bolagets produktionskapacitet kommer att nå nya nivåer samt till bolagets fortsatta tillväxtresa.

Hela verksamhetsåret har påverkats negativt av pandemin genom komponentbrist, som i sin tur medfört högre säkerhetslager, hög sjukfrånvaro samt haft en väsentligt negativ påverkan på volym i och etableringen av Homeparty-divisionen då pandemin begränsat möjligheten till fysiska homepartyn. Trots utmaningarna kopplat till pandemin har bolaget väsentligen överträffat de tillväxtmål som kommunicerats till marknaden.

VD kommenterar koncernens fjärde kvartal
Verksamhetsårets fjärde kvartal har, liksom tidigare kvartal, medfört en kraftig tillväxt, vilken uppgick till +65%. Detta trots att produktionen hade ett planerat stopp om ca två veckor där bolagets produktionslina uppgraderades och förlängdes. Denna uppgradering medför en utökad faktisk kapacitet där bolaget kan möta den ökande efterfrågan på bolagets miljö- och hälsovänliga produkter, men har förstås även haft en negativ påverkan på resultatet då vi haft två veckor med endast marginell output från vår produktion. Resultatmässigt har verksamhetsårets första och fjärde kvartal historiskt sett alltid varit svagare, vilket förklaras av säsongsvariationer.

Något som vittnar om den höga efterfrågan är att Candles Scandinavia skrivit nytt avtal för innevarande kalenderårs volymer med sin största kund Rituals. Värdet på det avtalet är 145 Mkr, vilket motsvarar en 75%-ig ökning jämfört med föregående kalenderårs försäljningsvärde och överstiger företagets totala omsättning föregående räkenskapsår. Även ett strategiskt viktigt avtal med möbelkedjan Mio har signerats under kvartalet där kunden nu lanserar miljövänliga ljus i sitt sortiment. Som ett led i den höga efterfrågan har bolaget även utökat säljorganisationen genom anställningen av en Affärsutvecklare inom Private Label. Candles Scandinavia slog även försäljningsrekord i mars månad med +71% i omsättningsökning jämfört med motsvarande månad föregående år.

Som ett led i att stärka det interna arbetet med att hantera ökade volymer och stärkt kvalitet har bolaget även tillsatt Christian Borell i rollen som Chief Operating Officer (COO) och vice VD under kvartalet. Detta stärker bolagets organisation och tillför erfarenhet från ledande befattningar i ett antal andra bolag.

Vi lägger ett händelserikt verksamhetsår till handlingarna vilket bland annat inneburit notering på Nasdaq First North Growth Market, en kraftigt utökad produktionskapacitet, en kraftigt utökad produktionsorganisation, en utökad tjänstemannaorganisation, en utökad R&D-funktion, en mycket stark orderbok, ett nytt etablerat affärsområde i Homeparty samt en utökad säljkår. Vi står starkt rustade för kommande år!

Örebro 13 juni 2022

Viktor Garmiani VD
Candles Scandinavia (publ)

Väsentliga händelser under perioden

  • Den 2 februari meddelade Candles att bolaget tilldelas attraktiv tomt med skyltläge längst med motorvägen mellan Stockholm och Göteborg för uppförande av fabrik- och logistikfastighet.
  • Den 17 februari meddelade Candles att bolaget tecknat ett samarbetsavtal med möbelkedjan Mio AB där första leveranserna kommer att ske i augusti 2022.
  • Den 22 februari meddelade Candles att bolaget har utökat säljorganisationen genom att anställa Mattias Nylén som affärsutvecklare för Private Labelsegmentet.
  • Den 23 mars signerar Candles avtal värt 145 MSEK med sin största kund Rituals. Värdet på avtalet motsvarar en 75 procents ökning jämfört med föregående kalenderårs försäljningsvärde och mer än företagets totala omsättning föregående räkenskapsår.
  • Den 5 april kallas aktieägarna i Candles till extra bolagstämma 22 april 2022. Stämmans innehåll består av införande av ett incitamentsprogram avsett för bolagets och dess dotterbolags anställda.
  • Den 5 april meddelar Candles att Christian Borell tillsätts rollen som Chief Operating Officer (COO) och Vice VD i syfte att öka tillväxttakten i bolaget.
  • Den 6 april meddelar Candles att bolaget slagit försäljningsrekord i mars månad med 71 procent i omsättningsökning jämfört med motsvarande månad föregående år.
  • Den 19 april meddelar Candles ökat tillväxtmål från tidigare kommunicerade +30 procent till ca +45 procent YoY.
  • Den 22 april genomför Candles en extra bolagstämma. Kommuniké med sammanfattande beslut hålls tillgängliga på bolagets hemsida (www.candles.se).

Väsentliga händelser efter periodens slut
Inga övriga väsentliga händelser har inträffat som materiellt påverkat denna rapport.