Mio lanserar miljövänliga doftljus från Candles Scandinavia

Möbelkedjan Mio, med ca 70 butiker i Sverige, lanserar 100% naturliga doftljus från Candles Scandinavia AB (publ) under varumärket Olivia & Co i samtliga sina butiker. Båda parter har för ambition att utveckla samarbetet till att omfatta fler produkter framöver.

Candles Scandinavia har per idag skrivit ett samarbetsavtal med möbelkedjan Mio AB där första leveranserna kommer att ske i augusti 2022. Avtalet omfattar initialt Candles Scandinavias egna varumärke Olivia & Co vilka är doftljus med 100% naturligt vax samt nyutvecklade rumsdofter under samma varumärke. Uppskattad årlig volym de första 12 månaderna på samarbetet med start i augusti 2022 uppgår till ca 2 Mkr.

Candles Scandinavia är idag ledande inom miljövänliga doftljus som produceras i bolagets egna fabrik i Örebro. Den primära kanalen för dessa ljus har hittills varit Private Label-tillverkning av kundspecifika varumärken, men bolaget har även två egna varumärken som saluförs via återförsäljare. Candles Scandinavias egna varumärke Olivia & Co, som nu i samarbete med möbelkedjan Mio lanseras i hela Sverige, ger bolaget en möjlighet till rikstäckande distribution av en typisk svensk / skandinavisk design som erbjuds i vitt vax samt med dofter noga utvalda för den nordiska marknaden.

”Mio har idag en stor skara kunder som värdesätter miljövänliga produkter vilket vi med vårt egna och 100% naturliga varumäkre Olivia & Co kan hjälpa Mio med. Historisk har vi på Candles Scandinavia inte satsat speciellt mycket på våra egna varumärken utan mestadels fokuserat på att utveckla kundernas varumärken, varför just denna order från Mio är extra viktig och spännande. Vi ser Mio som en strategiskt viktig kund med ambitionen att tillsammans med dem utveckla deras försäljning av doftljus och rumsdofter. Jag bedömer värdet av denna affär initialt till ca 2 Mkr på årsbasis för Olivia & Co enkom, men där vi tillsammans med kunden nu även ska titta på ett möjligt samarbete kring distributionen av våra välkända internationella varumärken samt utveckling av egna serier för Mio som private label”, säger Candles Scandinavias Försäljningschef Cenk Yavas.